[fullwidth background_color=”” background_image=”https://interrailguide.dk/wp-content/uploads/2017/04/togtur.jpg” background_parallax=”fixed” enable_mobile=”no” parallax_speed=”0.3″ background_repeat=”no-repeat” background_position=”center bottom” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_webm=”” video_mp4=”” video_ogv=”” video_preview_image=”” overlay_color=”” overlay_opacity=”0.5″ video_mute=”yes” video_loop=”yes” fade=”no” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”solid” padding_top=”20″ padding_bottom=”20″ padding_left=”” padding_right=”” hundred_percent=”yes” equal_height_columns=”no” hide_on_mobile=”no” menu_anchor=”” class=”” id=””][one_full last=”yes” spacing=”yes” center_content=”no” hide_on_mobile=”no” background_color=”” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” hover_type=”none” link=”” border_position=”all” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”solid” padding=”” margin_top=”100″ margin_bottom=”100″ animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ animation_offset=”” class=”” id=””][fusion_text]

Historier fra interrail

[/fusion_text][/one_full][/fullwidth][fullwidth background_color=”” background_image=”” background_parallax=”none” enable_mobile=”no” parallax_speed=”0.3″ background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_webm=”” video_mp4=”” video_ogv=”” video_preview_image=”” overlay_color=”” overlay_opacity=”0.5″ video_mute=”yes” video_loop=”yes” fade=”no” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”solid” padding_top=”50″ padding_bottom=”20″ padding_left=”” padding_right=”” hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” hide_on_mobile=”no” menu_anchor=”” class=”” id=””][three_fourth last=”no” spacing=”yes” center_content=”no” hide_on_mobile=”no” background_color=”” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” hover_type=”none” link=”” border_position=”all” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”” padding=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”” animation_direction=”” animation_speed=”0.1″ animation_offset=”” class=”” id=””][fusion_text]03.02.2018[/fusion_text][fusion_text]

Toscana på skinner

Flemming fra siden rejsesiden www.you-go.dk har skrevet om sine rejseoplevelser i Italien. God læselyst: -)

… og så kom vi altså til Pisa. Det var nu ikke fordi, vi skulle besøge den stolte universitetsby. Vi havde helt andre planer.

Det første mål for vores togtur – og basen for vores lille toscanske eventyr – var Firenze. Hovedstaden i Toscana, hvor der findes mere kunst end i resten af verden til sammen. Det er også byen, hvor forrige århundredes største filosoffer, kunstnere og andre kulturpersonligheder gik rundt i de samme snævre, brostensbelagte gader, som man gør i dag. Og så er det samtidig byen, der er hippere og mere trendy end mange andre. Det er svært at udelukke den ene del af disse – men det var nu mest den nutidige kultur, vi i denne omgang kom for at opleve.[/fusion_text][imageframe lightbox=”no” gallery_id=”” lightbox_image=”” style_type=”none” hover_type=”none” bordercolor=”” bordersize=”0px” borderradius=”0″ stylecolor=”” align=”none” link=”” linktarget=”_self” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ animation_offset=”” hide_on_mobile=”no” class=”” id=””] [/imageframe][fusion_text]Du kan læse mere detaljeret om Firenze på Flemmings side her.

Og nu er det vel egentlig passende at lave en kortere beskrivelse af de deltagende på denne rejse. Vi er tre halvgamle (eller modne, som vi selv foretrækker det) gutter, der i sin tid lærte hinanden at kende, da vi ganske uforskyldt havnede i samme gymnasieklasse. Efter at have terpet både latin, oldtidskundskab og samfundsfag sammen gennem tre år, rejste vi Europa tyndt på Interrail; lidt hver for sig, men mest sammen, inden vi senere satte os på hver vores anstalt og tilførte vores erhvervede gymnasieviden og begyndende livserfaring nye dimensioner.[/fusion_text][fusion_text]På vores ungdomsture i Italien, gav vi den blandt andre steder gas i Firenze og Siena i Toscana. I mit senere erhverv er både Firenze, Siena og resten af Italien blevet en stor del af hverdagen, men for de to andre i selskabet er det i bedste fald blevet til en kort tur til bare den ene af byerne, hvorfor jeg, da det ene ord tog det andet en aften, hvor vi nød et par glas vin fra Chianti, der geografisk er området netop mellem Firenze og Siena, tilbød at være personlig guide ved en sviptur.

Og her sad vi så; i toget mellem Pisa og Firenze. Lad det bare være sagt med det samme: vi er normalt rigtig gode til at frekventere vores biler, og under ophold, hvor vi flyrejser med bagage og børn er det nu altså bekvemt at bevæge sig gennem landskabet og frem til destinationen i bil. Denne tur var dog anderledes, for det var på intet tidspunkt til diskussion, at denne tur skulle være ”på jern”. Har man først oplevet at køre i bil ind i Firenze, skal der nu heller ikke megen overtalelse til at finde et alternativt transportmiddel en anden gang. Og her er og bliver toget nu den mest ideelle løsning.[/fusion_text][imageframe lightbox=”no” gallery_id=”” lightbox_image=”” style_type=”none” hover_type=”none” bordercolor=”” bordersize=”0px” borderradius=”0″ stylecolor=”” align=”none” link=”” linktarget=”_self” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ animation_offset=”” hide_on_mobile=”no” class=”” id=””] Lækker udsigt i Toscana[/imageframe][fusion_text]

En times tid efter vi steg på Trenitalia i Pisa stod vi ud af toget, og befandt os nu på hovedbanegården i Firenze; Santa Maria Novella. Herfra gik vi de 900 meter, vi havde til vores hotel, Rodo Hotel Fashion Delight, der på ingen måde kan ligge mere centralt i Firenze. Nærmeste nabo er byens Duomo: domkirken med verdens største kuppel, der er bygget af 1400-tallets største renæssancearkitekter, Filippo Brunelleschi. I sig selv er Duomo et svimlende syn – uanset hvor mange gange man har set den. Det er ganske enkelt umuligt at fatte, at noget så monstrøst kan bygges – og i øvrigt på så lille en plads som Piazza del Duomo. Vi var da heller ikke andet end checket ind på Rodo Hotel, havde fået det obligatoriske glas forfriskende Spumante på tagterrassen med udsigt over byen, før de medrejsende igen ville på kirkepladsen for efter mange år at tage det umulige byggeri i øjesyn.[/fusion_text][fusion_text]Netop nedenfor trappen og ud på pladsen vinder Deres nærværende turens første point, idet de medrejsende bliver ført til en helt speciel bar, nemlig Move On, der på nederste etage byder på et fornuftigt udvalg af italienske fadøl, for på første etage at være en pladebutik. Altså sådan én, man tidligere kunne finde i Danmark, som solgte LP-skiver af vinyl. Og ikke nok med det: på samme etage står fast en dj, der præsenterer butikkens udvalg af LP’er. Både til glæde for de gæster i huset, der går på opdagelse i vinylkasserne og de gæster, der har sat sig nedenunder med et glas fadøl.

Efter at de fleste hædersord og klap på skulderen over valget af bar er klinget af, holder guiden sig ikke for fin til endnu at lade sig hylde, og fører de to øvrige gæster til Firenzes store frugt- og grøntsagsmarked, MArcato Centrale, der i 2014 efter en større ombygning genåbnedes – nu også med ost, frisk fisk og kødmarked. Det er nu kun morgen og formiddag, denne aktivitet er mulig at opleve. Senere på dagen åbner første etage med et væld af barer, restauranter og specialbutikker i stil med det, vi flere steder her hjemme præsenteres for som Street Food. Her kan man sagtens tilbringe en hel aften – især hvis man synes, det er cool at være sammen med hundreder af lokale florentinere.[/fusion_text][fusion_text]Senere på aftenen vender vi næsen i retningen mod hotellet, men da hyldest og ros altid har passet godt til Deres nærværende, føres de to øvrige gæster videre til endnu en perle i nattelivet: Mayday Club, hvis ejer, Marco, alene er besøget værd. Kommer man på disse kanter, må man ikke snyde sig selv for et ophold i baren – og allerhelst på foran hullet ind til mixerrummet, hvor Marco fremtryller de mest eksotiske drinks af de reneste råvarer, man kan forestille sig. Mixerkongen øko-dyrker selv de urter, der danner grund for de ekstrakter, der er kernen i de drinks, der mixes. Ingen kan påstå at have fået bare tilnærmelsesvis lignende drinks – og ingen kan påstå at få hovedpine af dem. Her anvendes kun de reneste varer, og er således ikke kunstige tilsætningsprodukter og e-numre.[/fusion_text][imageframe lightbox=”no” gallery_id=”” lightbox_image=”” style_type=”none” hover_type=”none” bordercolor=”” bordersize=”0px” borderradius=”0″ stylecolor=”” align=”none” link=”” linktarget=”_self” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ animation_offset=”” hide_on_mobile=”no” class=”” id=””] Supermarked i Italien på en togtur[/imageframe][fusion_text]

Således genopdages Firenze, hvor de to gamle venner trækkes rundt af guiden på forskellige restauranter – både den folkelige Risturante Za Za på piazzaen ved Mercato Centrale samt de forskellige barer og restauranter på den anden side af floden Arno, der deler byen op og forbindes af et antal broer. Den absolut mest kendte er Ponte Vecchio, der er farverigt tilplastret med eksklusive guldsmede-boder.

Oltrarno, bydelen på den anden side af Arno; ja det betyder det faktisk også, er fuld af spændende arbejdende værksteder og kinky butikker med hipt brugskunst, mindre markeder, særdeles lækre restauranter og barer, der serverer en masse godt Chianti Classico, så her går der hurtigt en dag. Skal man besøge Palazzo Pitti og Boboli Parken, kan man fint afsætte endnu en dag.

Det gjorde vi nu ikke denne omgang, men valgte at følge vore plan, nemlig at bruge den velfungerende togdrift i Italien og kørte en lang dagtur til Siena.

Denne tur er en historie for sig selv, som kræver endnu et opslag – lad os kalde det Toscana på skinner del to.

For at få det hele til at passe – og fordi jernbanedriften i Italien er så velfungerende – valgt vi at flyve hjem fra en af lufthavnene ved Milano. Vi foretog derfor den sidste del af rejsen med højhastighedstoget, der forbinder netop Firenze og Milano. En tur på 300 km, der i lyntog tilbagelægges på under to timer i det delvist lukkede togsystem. Enkelte afgange har stop i Bologna – ellers er det en non-stop tur med nogle af Europas hurtigste og mest moderne tog.[/fusion_text][fusion_text]<< Find flere historier fra interrail[/fusion_text][/three_fourth][one_fourth last=”yes” spacing=”yes” center_content=”no” hide_on_mobile=”no” background_color=”” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” hover_type=”none” link=”” border_position=”all” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”” padding=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”” animation_direction=”” animation_speed=”0.1″ animation_offset=”” class=”” id=””][fusion_text]

Din historie

Vil du også have din historie, gode råd eller forslag til den bedste interrail rute her på siden?
Send os en mail på minhistorie@interrailguide.dk, så sørger vi for at lægge den her på siden, så andre interrailere kan nyde godt af dine erfariger.[/fusion_text][/one_fourth][/fullwidth][imageframe lightbox=”no” gallery_id=”” lightbox_image=”” style_type=”none” hover_type=”none” bordercolor=”” bordersize=”0px” borderradius=”0″ stylecolor=”” align=”none” link=”” linktarget=”_self” animation_type=”0″ animation_direction=”” animation_speed=”0.1″ animation_offset=”” hide_on_mobile=”no” class=”” id=””] [/imageframe]

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *