Togrejse i Australien

Togrejse i Australien

Togferie fra Perth til Sydney

Vi har interviewet Erik Pontoppidan, medejer af rejsecaféen Café Globen i København, og desuden har han rejst verden tynd. I dette interview tager vi udgangspunkt i hans togrejse gennem Australien for et par år tilbage.

Hvordan gik ruten?

Vi kørte i tog fra Perth til Sydney, som var en tur på i alt 3 dage. Ruten gik bl.a. også igennem byen Adelaide. Foruden Adelaide gik turen videre igennem Nullarbor ørkenen, nationalparken Blue Mountains og nogle gamle guldgraverbyer. Toget, vi kørte med, havde 23 vogne og var hele 700 meter langt!

Et langt togsæt på over 700 meter
Et togsæt på over 700 meter.

Nullabor

Nullarbor, som betyder “ingen træer” på latin, dækker en stor del af det sydlige Australien, og det varede cirka 10 timer at køre igennem området. For nogle kunne det måske være kedeligt, men for mig var det meget fascinerende. Undervejs stoppede vi også ved på den lille station, Cook, midt ude i ørkenen. Tidligere havde dette været en by med mere end 200 indbyggere, men da jernbanen blev privatiseret i 1997, lukkede byen ned, og i dag bor der kun 4 personer i byen. I dag bliver den lille flække primært brugt som optankningssted for togene.

Selvom Nullabor ørkenen kan synes meget tør og gold, er den dog ikke helt blottet for liv. På vores tur fik vi bl.a. øje på vilde kameler. Disse kameler blev fragtet hertil fra Afghanistan i 1800-tallet med det formål at være arbejdsdyr. Da der ikke er så mange bakker eller byer toget skal sno sig om, går toget i en lige strækning i mere end 400 km. Dette er i øvrigt verdens længste jernbanestrækning uden en eneste krumning.

Efter lang tids kørsel i ørkenen var det først lidt før Adelaide, at ruten igen blev mere beboet og man så lidt småbyer og huse langs med banen.

Hvad kunne du godt lide ved den ferieform, hvor man rejser med tog?

Jeg synes, det er en meget behagelig måde at rejse på. Jeg kan også godt lide det sociale aspekt ved togture, da man ofte kommer til at tale med andre mennesker. Udover det kan man bevæge sig rundt, modsat i en bus, hvor man sidder mere stationært hele vejen. En lang togtur som den i Australien inspirerer også til hyggeligt og socialt samvær. Hovedparten af dem på toget var Australiere, og vi faldt let i snak med dem f.eks. ved spisning eller i baren.

Der var en god stemning inde i togkupéen.

Hvis du skal nævne nogle af de bedste byer og oplevelser på turen, hvilke vil du så fremhæve?

Landskabet og naturen i det hele taget. Det er en dejlig afslappende fornemmelse at se landskabet passere forbi. Udover det synes jeg Sydney og Adelaide er nogle interessante byer, der absolut er et besøg værd. På hele turen igennem Australien oplevede jeg også et virkeligt venligt folkefærd. Servicen og maden i toget var fantastisk. Det var også så befriende og ret fedt at kunne gå ind i baren, og vi havde endda ‘fri bar’ på hele turen. Efter ferien i Australien tog vi til New Zealand, hvor vi tog på vandretur. New Zealand er absolut også et sted, der kan anbefales at besøge, når man nu engang er på rejse ‘Down Under’

Hvordan så budgettet ud til sådan en tur?

Vi betalte ca. 12.000 kr. pr mand fra Perth til Sidney. Turen kan selvfølgelig gøres billigere, men vi ville gerne have vores egen kupé med bad, samt fri bar og mad i restauranten.

Har du forslag til togrejser til andre destinationer?

Jeg kan generelt godt lide togrejser og har efterhånden været på en del. Jeg kan bl.a. nævne en tur med Den Transsibiriske Jernbane fra Moskva til Beijing. Her stoppede vi f.eks. 3 dage ved Bajkalsøen, som er Asiens største og dybeste ferskvandssø i det sydlige Sibirien. Vi boede i en lille hyggelig landsby og så lidt af området.

Jeg har også kørt i tog fra Beijing til Lhasa, som er hovedstaden i det kinesisk besatte Tibet. På en stor del af ruten (960 kilometer) kører man i over 4000 meters højde. På denne strækning er der også kunstig ilt i toget, hvis man skulle få problemer med højdesyge.

Strækningen er et kæmpemæssigt byggeri, og man har på grund af permafrosten gjort specielle foranstaltninger, bl.a. har man nogle steder frosset jorden kunstigt ned for at sikre et stabilt underlag.

Har du overvejet togrejser i andre dele af verden? I så fald hvor henne?

Jeg har rejst med de indiske jernbaner mange gange, og dem kunne jeg godt tænke mig at prøve igen på et tidspunkt. Det er en meget eksotisk oplevelse at køre med almindelige passagertog i Indien, men det kræver, at man er udadvendt og holder af socialt samvær! Men hvis man er ægte jernbane-entusiast, så er det et must! Indian Railways er, foruden at være verdens største jernbanenetværk, også verdens største arbejdsplads, som beskæftiger cirka 1,5 millioner mennesker. Man kan læse mere om de indiske jernbaner på http://www.ponty.dk/indrailw.htm.

Hvor planlægger du at rejse hen næste gang?

Jeg skal 4 dage til Ukraine i april. Det bliver dog ikke med tog i denne omgang 🙂 Ovenstående interview er et referat skrevet ud fra et fysisk interview med Erik, samt uddrag fra Eriks egen historie på hans hjemmeside. Billeder er ligeledes fra ponty.dk. Her kan du læse flere interessante rejseberetninger fra Erik.